piatok 19. apríla 2013

Začiatok futbalovej sezóny

Veľmi dôležitým míľnikom našej práce tu na misii v Lares bolo minulo pondelkové reunion (stretnutie) s padrem, Pedrom a Cleofe na ktorom sme preberali zmenu harmonogramu casity. Dôležitým je preto, lebo sme sa potrebovali porozprávať o našom fungovaní tu v casite ako aj vytvorenie priestoru pre naše kurzy a doučovania detí, na ktoré tu nebol vytvorený priestor a iba sa to tak plátalo a často to nevychádzalo. A pritom to od nás padre tak veľmi chcel.

Časový harmonogram casity bol naprogramovaný tak, aby fungoval aj bez prítomnosti dobrovoľníkov, aby deti vedeli čo a kedy majú robiť. Preto sa chod casity nezastaví  keď odíde padre do Cusca, alebo odídu dobrovoľníci. V súčasnosti tento harmonogram vypadá takto:

čas program
5:45 budíček
6:15 modlitba / sv.omša
6:50 raňajky
7:10 služby (upratovanie jedálne, umývanie šálok (pretože na raňajky sú len suché rožky so šálkou mlieka), príprava zeleniny na obed, upratovanie izieb, niekedy je čas poprať si veci)
7:40 odchod do školy
14:00 obed + služby
15:00 týždenný program
16:30 kurzy
17:15 príprava do školy
19:00 večerná modlitba / nácviky pesničiek / ruženec
19:30 večera + služby
20:30 večierka pre malých / kurzy matematiky pre starších / kurz gitary

Štruktúra každého dňa vypadá rovnako. Akurát každý deň máme iné kurzy a týždenný program. Týždenný program vypadá následovne:
deň program
nedeľa pečenie chleba
pondelok deň práce / pozeranie filmu
utorok mladší – kúpele / starší – ihrisko
streda katechézy
štvrtok starší – kúpele / mladší – ihrisko

Minulý týždeň sme teda už začali naplno využívať tento priestor, ktorý sme dostali každý deň. Katka máva hodiny gitary a klavíra a ja doučujem decká matematiku, anglinu a počítače.

Okrem toho, že Katka vyučuje gitaru a klavír 19 detí, vedie aj nácviky kostolných pesničiek. Mám pocit, že náš kňaz, deti a aj Pedro, s ktorým hráva Katka sú radi, že sa pesničky aj trošku nacvičia a potom to aj trošku inak znie na sv.omši. Treba povedať, že v kostoloch v Peru nie je moc rozšírený orgán. Preto aj u nás v Lares, sa hráva na omšiach na gitarách s doprovodom bubna.

Mne sa osobne páči ten čas, keď sme večer spolu s deckami v kostole a učíme sa spievať, alebo sa modlíme ruženec. Po celom dni si sadnúť do kostola a spievať, alebo sa modliť. Náš kostol je veľmi chladný, pretože nemá sklá na oknách, tak tam riadne fúka. Ale keď je večer a sú zapálené sviečky mám pocit ako keby sme sedeli niekde vonku a pritom spievali Bohu. Vtedy sa nikam nemusíme ponáhľať  a preto je tento čas taký nádherný.

Katka minulý týždeň začala vypomáhať v miestnej škôlke  Majú tam asi 50 detí od troch do piatich rokov a len tri učiteľky  Minulý rok tam vypomáhala aj dobrovoľníčka Lenka. Ona učila deti angličtinu. A Katka keďže má bližšie k hudbe chce ich učiť hudobnú. Katke sa tam zatiaľ veľmi páči a teší sa na to, keď niečo naučí deti a ony zasa naučia niečo ju.

Pre mňa bolo dôležitejšie  že túto nedeľu začala futbalová liga úvodným mini turnajom. Začala sa až teraz, lebo sa končí(skončilo) obdobie dažďov a už sa môže hrať na tráve. Na turnaji nastúpili proti sebe družstvá  miestnych komunít  ktoré budú hrať aj ligu. Prišlo 5 družstiev a hlavným favoritom bolo družstvo Lares. Hral sa vyraďovací systém. Kto prehral skončil a výhra postupovala ďalej. Ja som mal už dlhšie túžbu zahrať si futbal s miestnymi. Keď sme s Katkou boli v piatok na miestnej poliklinike stretli sme jedného chalana, s ktorým som už hral futbal v coliseu(hale) a mi ponúkol, či chcem hrať za ich komunitu. Vtedy som si hovoril: “Bolo by fajn si zahrať. Veď už som nejakých cca 15 rokov nehral súťažne futbal na tráve.” Tak som v nedeľu zašiel na štadión a s nádejou, že nájdem tohto chalana a uvidím, či jeho ponuka je stále platná a keď ho nenájdem aspoň si pozriem futbal. Keď som prišiel na štadión, už prebiehal zápas. Nevedel som ani za akú komunitu mám hrať ani ako sa volá ten chalan :) Po zápase sme sa konečne stretli a stále chceli, aby som s nimi hral. Veď kto by nechcel, keď futbalová bránka je taká vysoká a miestni hráči sú v priemere o hlavu nižší odo mňa  Pre moju výšku a pre moju biednu obuv som dostal čestné miesto v bránke. Hral som za mužstvo z komunity Quishuarani. Hrali sme veľmi dobre, keďže sme prvé dva zápasy vyhrali a postúpili sme do finále s Lares. Vedel som, že Lares ma silné mužstvo a bude ťažké proti nemu hrať. Prekvapenie pre mňa nastalo vtedy, keď za Lares nastúpil aj Pedro. Môj kolega z casity. Vtedy som si pomyslel, tak bude to ťažšie ako som si myslel. A bolo to tak väčšina zápasu sa hrala na našej polovičke a na bránu i mimo ňu lietali strely. Vďaka dobrej obrane a troche šťastia sme polčas vyhrali 1:0. V druhom som inkasoval jeden gól a finále sa skončilo remízou. 1:1. Moji spoluhráči nechceli hrať ďalej, ale žiadali si penalty. Lebo to bol tretí zápas v rade čo sme práve dohrali. Lares zas nechcelo penalty (asi kvôli vysokému brankárovi :), a chcelo pokračovať ďalej, nech padne gól z hry. Víťaz z tejto ústnej bitky nebol a tak sa naše tímy rozišli bez víťaza. Ja som si vďaka dobrým výkonom vyslúžil pochvalu od miestnych a spoluhráči z komunity Quishuarani chcú, aby som za nich nastúpil aj v lige. Ja som to zobral pekne po peruánsky a nepovedal som ani áno ani nie. Veď tu platí “mañana”-“zajtra”. Uvidíme v nedeľu či sa mi opäť podarí nastúpiť.

Minulý utorok sme s deťmi pripravili peknú fiestu (oslavu) pre “mamu casity” Cleofe. Oslavovalo sa od skorého rána, keď sme ju boli s deťmi zobudiť o piatej spevom a tancom pred jej domom. Mali sme slávnostnejší obed, čo znamená, že ako druhé jedlo všetci dostali k varenému zemiaku v šupke jedno kuracie krídelko :) Na večer si deti pripravili pekný program. Piesne, tance, básne a my s Katkou sme pripravili mega tortu, ktorá všetkým veľmi chutila. Potom sme všetci veselo tancovali na peruánsku hudbu do 22:30 čo sa nám aj deťom veľmi páčilo. Na Cleofe bola vidno radosť a my sme sa radovali s ňou.















1 komentár:

  1. óóóh, tá oslava musela byť super, neviem si predstaviť, že ma niekto v deň mojich narodenín ráno budí spevom. Úžasné!! Vyzerá to tam riadne živo a tá torta je (vlastne bola) fakt mega :D Teším sa s vami a teším sa aj na vás, ste pre mňa veľkým povzbudením. Vyprosujem vám i naďalej milosť radosti z každého všedného, ako i z nevšedného dňa. Buďte požehnaním.

    OdpovedaťOdstrániť