utorok 5. februára 2013

Prázdniny v plnom nasadení

Po dlhom čase sa opäť chceme aspoň tak narýchlo ozvať na blog. Momentálne je to tak, že nemáme net a vraj ho nebudeme mať až do marca. Iba ak vycestujeme do mesta a to je práve dnes.
V tomto období sú prázdniny, teda deti majú prázdniny my zatiaľ nie. Tieto tri týždne sme mali také nahustené, že ani neviem kde začať. Najskôr sme robili s malými deťmi dvojtýždňovú prázdninovú akadémiu u nás v Lares. Bolo to s malými deťúrencami od 7 do 9 rokov. Učili sme ich niečo z geografie  náboženstva, angličtiny, hudby, matematiky, čítania a písania.

vyrábanie modlitby

ranné modlitby detí

mapa sveta

video o Peru

glóbus s klincom uprostred

Decká nám dali poriadne zabrať. Ťažko sa učia niečo nové, veľmi rýchlo zabúdajú a veľmi ťažko sa sústredia. Ale bol to celkom fajný čas. Učili sme sa trpezlivosti a vynaliezavosti. Dokonca sa nám podarilo zahrať sa kopec super hier a to sa páčilo aj deťom.

Martin s malou Reynou

spolu na lúke

super hra

pravidlá hry (pri hovienkach)

Celú akadémiu sme viedli v duchu biblického príbehu Jozefa Egyptského aj sa nám to nakoniec podarilo prelúskať celé. Posledný večer sme mali veľké skúšky. Čo bolo úplne super, lebo sme to urobili trochu na štýl maturity :) Všetky deti prešli skúškou a pri ďakovnej modlitbe dostali pekný diplom.

skúška matematika 1

ako sa odpovedá

čítanie

odovzdávanie diplomov

záver Akadémie - a ide sa domov!

Na druhý deň ráno už išli domov a v priebehu dňa ich vystriedali o niečo staršie deti. Tých bolo presne 16 a boli vychystané na týždenný výlet k tichému oceánu na miesto, ktoré sa volá Camana. My s Martinom sme išli už deň vopred  a čakali sme našu posádku v Cuscu. Celé to bolo také narýchlo a poriadne stresujúce (také je to tu skoro vždy). Ale všetko nakoniec dobre dopadlo a nasadli sme do správneho autobusu. Cesta do Arequipy bola veľmi náročná aj pre nás, aj pre deti. Bolo nám celkom zle a deti zvracali a celé to trvalo 10 hodín. Tak sme si ani neoddýchli a celý rozbití sme prišli na stanicu v noci o 3tej a ešte sme museli čakať ďalšie 3hodiny. Potom sme išli k saleziánom.

čakanie v Arequipe na stanici

Plaza de Armas - Arequipa

Po príchode k saleziánom v Arequipe už skoro všetko klapalo v pohode. My sme si to vôbec nevedeli predstaviť ako to bude vlastne prebiehať. Nik nám vlastne ani nič nepovedal. Tak sme si pripravovali pre naše decká program a aktivity ako na tábor. Ale nakoniec ani nebolo treba, pretože sme boli s veľkou partiou mladých saleziánov(spolu nás bolo 100 ľudí) z Arequipy, ktorí to mali celé zorganizované. Tak sme boli iba asistenti. A bolo to super aj pre naše decká, lebo mohli pracovať v skupinách a tak spoznať nových ľudí. Camaná, miesto kam sme mali namierené, je vzdialená od Arequipy asi tak 3hodiny autobusom. Náš autobus bol asi z roku 1970 a vyzeral úplne peckovo. Veď Martin si ho trochu aj odskúšal (ale to iba na mieste)

Martin a zázračný autobus

cestou na Camanu

Je to už oblasť púšti kde je poriadne sucho a teplo. Ale našťastie sa dá schladiť v oceáne :). Bolo to fantastické vidieť oceán, prechádzať sa popri ňom a kúpať sa v ňom. Každý deň bol veľmi podobný. Budíček sme mali o 6:00 potom bolo hromadne umývanie zubov, spoločná modlitba, raňajky, upratovanie domu a okolia, téma dňa (spojená s aktivitami), potom kúpenie v oceáne až do obeda.

kúpanie v Tichom oceáne

Po obede bol krátky oddych a potom boli spoločné hry na pláži a opäť kúpanie. Nasledovalo hromadné sprchovanie a práca v skupinkách. Potom večera o 19:00 a po večeri večerný program ukončený modlitbou a spánkom. Niektoré dni boli trochu spestrením. Napríklad sme boli v aquaparku čo bolo pre decká super, lebo len tak nezažijú tobogány.

tobogany

A jedno poobedie sme boli trochu v púšti pomodliť sa ruženec.

na púšti

spoločná foto na púšti

A v deň veľkej fiesty dona Bosca sme mali peknú procesiu pri východe slnka. Takže máme kopec nezabudnuteľných zážitkov a čo je hlavné aj deti si to poriadne užili.

záverečná foto - deti z Lares

pusa pri Pacifiku

Teraz sa už vraciame späť do hôr do Lares a uvidíme čo nás tam čaká. Vždy je to tak trochu záhada. Ale veríme, že náš čaká pár dní oddych. Určite chceme tento čas využiť aj na nejaký náš výlet.